Jejak Ulamak 4  

Posted by blog dr.

Tuan Khalifah Hj. Abdul Manaf b. Jaya an-Naqsyabandi al-Kholidi Hafizahullah.

Assalamualaikum ...
Pujian bagi Allah atas segala2nya. Hari ini, kita terbang sekejap ke Malaysia. Terlalu rindu aku dengan insan ini. Menjadi contohku dari kecil. Mendidik aku mengenal tuhan hingga ke saat ini. Orang pertama yang membawaku ke alam "Adab dan Akhlak". Dunia "Sufi dan Tasawwuf".

Seringkali mengajarku "Kitab-kitab Kuning", semenjak aku dari kecil. Melatih spiritual rohaniku. Kehadiran beliau disampingku, membuatkan aku semakin ingin menyelami dan menjiwai "Diri Sebagai Hamba Tuhan". Oh.. Indah hidup bila bertuhan. Cantik perhambaan bila mengenal tuanNya. Memahami segala kehendak dan tuntutanNya.

Beliau seorang yang pendiam. Tidak suka tangguh-tangguh buat kerja. Terbuka. Penyanyang. Sejak kecilku dalam sedar, tidak pernah aku melihat beliau meninggalkan tahajjud. Saban hari membaca ayat-ayat al-Quran yang menuntut "sujud". Mendoakan kesejahteraan keluarga dan anak-anak. Kuat berzikir hingga ku rasakan zikir sudah sebati dengan darah dagingnya.

Seorang yang taat kepada ibu bapanya. Terlalu rindu dan kasih aku kepada beliau. Selayaknya dinobatkan sebagai Tokoh Ayah Mithali. Tinggal di Kg. Masjid Kuala Dulang, Jelebu, Negeri Sembilan Darul Khusus.

This entry was posted on Tuesday 16 December 2008 at 09:44 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment