s a y a n g  

Posted by blog dr.

~ Bismillah ~

Seseorang itu tidak akan mengasihi melainkan orang yang sejenis dengannya. Tidak menyayangi melainkan terhadap orang yang mempunyai kemesraan dengannya. Syeikh Ibnu 'Atoillah as-Sakadari rohimahullah di dalam bukunya At-Taufiq Fi Adabit Toriq, menggambarkan betapa perasaannya yang amat mengasihi kaum ahlullah.

Mereka merupakan kaum yang akhlak mereka adalah mulia dan himmah mereka adalah besar. Di mana sahaja mereka duduk, akan kekal kesan-kesan hembusan wangian mereka di tempat terebut dengan jelas. Di mana sahaja mereke tujui, akan terbit matahari ma'rifah mereka. Jauh dari fitnah-memfitnah, dengki-mendengki dan membunuh sekalipun. Dunia bukan semata-mata, bahkan akhirat tempat kekal selama-lamanya. Siapalah aku dan bagaimana orang sepertiku ini hendak bergaul mesra dengan mereka.

Qosidah ar-Raaiyyah, nukilan Syeikh Abu Madyan al-Ghauth Rohimahullah menyebut:
Bilakah aku akan melihat mereka dan bagaimanakah aku layak melihat mereka;
Dan siapakah aku di teliganya layak untuk mendengar pengkhabaran daripada mereka;
Siapalah aku dan bagaimanakah orang seperti aku yang layak bergaul bersama mereka;
Di atas hidangan yang tidak bercampur dengan sebarang kotoron;
Aku mengasihi mereka.

Bagaimana mendamba kasih, pertolongan ... sedangkan diri jauh menyayangiNya? Syeikh 'Abdul Qodir al-Jilani Rohimahullah menyebut;
Saudara-saudaraku! Aku tidak sampai kepada Allah dengan sebab bangun malam, atau puasa pada siang hari, atau mengajar ilmu, tetapi dengan sifat pemurah, tawadhu' dan hati yang sejahtera.

"Aku tidak sekali-sekali meninggalkan pintu ini, sehinggalah kalian membaiki ketempanganku;
Dan menerima keaibanku serta kekuranganku;
Jika kalian redha, maka alangkah mulia dan tingginya kedudukanku;
Tetapi jika kalian enggan menerimaku, maka kepada siapakah lagi aku hendak harapkan; lantaran maksiatku"

This entry was posted on Thursday 5 February 2009 at 08:27 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment