j u j u r  

Posted by blog dr.

Melalui lorong sempit di Jabal Masakin itu, membuatkan aku gelisah seketika. Sibuk dengan lautan manusia, berbecak dan bising. Aku tak tahu kenapa aku ke sini. Mungkin dorongan hati?

Kakiku terus melangkah ke sebuah rumah usang, tercorok di hujung jalan. Hatiku terus berdegus kenapa harus aku ke sini? Aku disapa dengan rintihan tua, intip-intip dengar melalui celah jendela. Ini kata-katanya, terjemahan lebih kurang begini:

"Hidup kena jujur.
Jangan khianat, nanti kecewa
Orang jujur terserlah pada tindakan
Kehidupan tersusun
Semua makhluk suka
Selalu jujur pada tuhan
Pertahankan pertahankan

Redha
Itu tanda kehambaan
Buat apa nak pertikai?
Kita bukan tuhan
Dia yang Maha Mengetahui
Jangan biadap
Kenapa nak ajar tuhan?
Yang penting kene berusaha
Dia yang menentukan
Kecewa tak timbul
Kalau kita fikir ia daripada tuhan

Tuhan Maha Penyayang"

This entry was posted on Monday 16 February 2009 at 10:17 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment